Eterna si fascinanta X

De ce X?? foarte simplu ca Romania e de inchiriat, sa vina dracu’ sa ne colonizeze cineva, si cu ocazia asta ii schimba si numele! Suntem prea prosti sa fim pe picioarele noastre! Am sa fiu cat se poate de scurt si de concis, tot articolul meu se va rezuma la o singura propozitie: ROMANII SUNT PROSTI!

Inainte sa aflu rezultatul alegerilor europarlamentare din 7 Iunie 2009 (ziua in care ne-am facut de cacat complet in fata tuturor tarilor lumii), ma tot gandeam sa scriu un post cu parerea mea despre noi ca popor si despre mandra noastra tara care arata „ca un buchet de trandafiri”; publicarea sondajelor INSOMAR nu m-a facut decat sa-mi precipit post-ul.

De cativa ani buchetul a inceput sa se ofileasca, iar mandrii romani au ajuns de rasul Europei. Pe unde te duci ti-e rusine sa vorbesti propria limba fiindca lumea se uita ciudat la tine, te desconsidera, usile se deschid mai greu , posetele se ascund, buzunarele se pazesc, s.a.m.d.

Din copilarie am fost indoctrinati cu idei de genul:

  • „Nu se vrea sa fim mai sus!”
  • „Cand ei [occidentalii] isi faceau palate ne luptam cu turcii!”
  • „Noi l-am avut pe Ceausescu si pe comunisti, d-aia am dus-o prost si inca o mai ducem. Urmeaza o perioda de tranzitie[care s-a tot prelungit de a atins 19 deja] !”
  • „Numai comunisti la guvernare!”
  • ETC.

Numai noi am dus razboaie?? Numai noi am fost sub „valul rosu”?? Numai noi am trebuit sa schimbam „lumea” si societatea? Sigur ca nu, nu suntem atat de speciali pe cat ne credem! Si nici pe atat de destepti – cu aceste alegeri, lucrul asta a fost pe deplin demonstrat!

Ne-am considerat cei mai destepti si cei mai tari, insa soarta ne-a fost intotdeauna potrivnica! Asa sa fie oare?!? 20 de ani aceeasi comunisti si acelasi sistem, 20 de ani de rea-vointa din partea altora??? Nu! 20 de ani de noi generatii care nu vor sa se destepte odata! Intrebari de genul: „Ce or fi avand cu noi? De ce au o parere proasta despre noi ?” s.a.m.d., rasuna pe la tot coltul de strada. Nimic, nu are nimeni nimic cu noi, pentru tot ce ni se intampla suntem numai noi vinovati!

Si eu credeam, pana mai acum ceva vreme, ca este totusi ceva ascuns la mijloc, ca occidentalii sunt asa si pe dincolo; insa parerea lor despre noi este intru totul indreptatita si pertinenta! Dupa cum spuneam si intr-un post trecut  imaginea pe care ne-am facut-o este sub orice critica; cu orice francez de rand ai vorbi, om normal si nu asa „scos in lume” ca altii, vei afla ca tigan=rrom=roman=”ciorditor, scandalagiu, nespalat, un element rau in societate, un generator de pericol public, bataus, necivilizat, paria, scursura, plebe, om ce ocupa abuziv spatii (squatter)”. Noua ni se ataseaza cea mai proasta eticheta! Din nefericire nu este nicio exagerare, cei dintre noi care ies in evidenta fac parte din aceasta categorie si se dedau la aceste tipuri de comportamente. O mana de romani civilizati nu pot face primavara, printre 1000 de nesimtiti! Masa de oameni generalizeaza, cei care cunosc putina psihologie a maselor imi vor da dreptate, iar facand-o, ne afunda si mai mult in mocirla puturoasa in care ne aflam!

E mare pacat ca trebuie sa gandesc asta, dar cred ca ne meritam locul. Nu vrem sa ne cizelam, nu vrem sa fim altfel. Noi nu suntem deloc galanti, ne lipseste curtoazia, cordialitatea si respectul, chiar fata de conationalii nostrii . Timp de 2 zile au fost Les Fetes Consulaires, la care au participat toate consulatele tarilor ce au misiuni diplomatice in Lyon; printre acestia si noi! Scopul fiecarei delegatii era acela de a-si promova tara si oamenii cu cultura obiceiurile si modul lor de a fi! Evident ca noi nu am fost mai prejos, am aratat exact cum suntem : niste ciufuti, aroganti, infatuati, lipsiti de orice interes de a ne face „placuti” pentru de altii si grandomani. In loc sa luam in serios un asemenea eveniment, noi am etalat la stand 5 sictiriti care stateau ca niste ciume pe scaunele lor, privandu-i de orice consideratie pe vizitatori. Cateva argumente:

Day one, first visit:

Cele doua reprezentante de varsta a treia a Muzeului Satului erau ocupate sa-si numere  euroii facuti in acea zi si sa caute lucruri in geanta, timp de 10 min am stat tintuit (alaturi de alti vizitatori) in fata tarabei lor cu materiale promotionale si brosuri… Nimic nu s-a intamplat nici macar un gram de atentie. M-am deplasat la un „nene” de profesie olar, ce-si etala operele pe niste mese; voit am intrat in discutie cu el, eram curios cum interactioneaza cu un roman, guess what! cu acelasi sictir si dezinteres, discutia cu el a durat 2 min, dupa care stimatul artist si-a continuat hibernarea – evident nu aveam sa cumparam, ce rost mai avea.

Concertele s-au inlantuit, intr-un moment de respiro, apare romanul simbol pentru occidentali: un amarat nespalat, complet neingrijit si putind a urina, fara dinti in gura, la bustul gol si descult. Se infasoare in patura pe care o avea si incepe a canta Capra. Scena are loc in fata unei multimi de sute de suflete si are parte de un final apoteoti: „HAC! Traiasca Romania!” Asta pentru cei care nu recunoscusera inca limba! Dovada de patriotism? Poate… Si totusi 22 milioane sufera de aceste dovezi de patriotism (vezi povestea cu Elvetia si cu Marea Britanie)! Noi daca am fi fost in locul lor ce am fi facut?? Cum am fi judecat??

Day two, second visit:

O multime de oameni, cel putin 1000, poate chiar mai multi, roiau din stand in stand – plutea in aer un iz de sarbatoare. Toate tarile incercau sa atraga cat mai mult atentia si cati mai multi vizitatori prin tot felul de animatii: muzica, dansuri, tineri dinamici care te imbiau catre standul tarii lor, mimi, trupe de teatru, degustari de mancaruri traditionale si de bauturi, s.a.m.d., tot ce avea mai bun fiecara tara era pus in evindenta spre deliciul multimii. La noi?!? Cativa barzauni temerari, in rest NIMIC, absolut nimic nu se intampla! Imaginea noastra, reprezentantii nostrii?? 2 vorbeau de zor. Iar doamnele?? 5 minute cautat in sacosa, 10 minute uitat la cei 20 de barzauni care analizau materialele de pe masa – dar 10 min, nu asa oricum, ci cu gura plina! Da! Mancau de fata cu vizitatorii, fara nicio jena, si nici macar nu s-au sinchisit sa ascunda acest lucru. Cu atat mai putin sa-i intrebe daca ii pot ajuta! Dinnou nu am fost intrebat nimic, desi iar am testat „bunavointa doamnelor”! Se pare ca aveau lucruri mai importante decat sa-si promoveze tara!

Am intrat in vorba intamplator cu un oficial al delegatiei Turciei, dupa 20 de min de conversatie pe teme diverse s-a ajuns la intrebarea spinoasa:

Dvs. de unde sunteti? I-am raspuns: Romania. El: La studii?? Eu: Da! El: Cand o sa le spun cunoscutilor ca am stat de vorba cu un roman, in mod cert ma vor intreba ce am cautat eu sa stau de vorba cu un tigan! Am incercat sa le explic, dar si prieteni de-ai mei din Lyon la fel gandesc…

BONUS: multe standuri se bucurau de prezenta distinsa a consulilor tarilor respective. Daca informatiile si prezentarea celor de acolo nu te multumea, puteai pentru cateva minute sa te conversezi cu insusi consulul. Ei bine la noi, evident, NIMENI! stimabilul consul nu a dorit sa-si deranjeze programul, delegatia noastra nu avea nimic „oficial in ea”!

Nobody gives a fuck! I don’t, you don’t, he doesn’t!

Nu ne salutam pe strada, nu vorbim niciodata cu romanii nostrii pe care ii intalnim intamplator prin alte tari, ne evitam parca am fi ciumati, ne comportam ca niste mitocani, etc. pe scurt nu avem nici cel mai mic respect noi intre noi si totusi cerem asta de la altii! Si mai rau decat asta ajungem sa ne mandrim cu prostia noastra! Alegem ca sa ne reprezinte la nivel european, pe un business-man  „dang-dang-daaaang” fost cioban fara studii si pe o tanara fotomodela bruneta care a avut numai „succesuri in viata ei”. Ambii incapabili sa se exprime in propria lor limba si ambii complet nepotriviti pentru o asemenea responsabilitate. Numai ca ei ne vor reprezenta! Ce final mai glorios se poate gasi, diferit fata de acesta? Nu suntem capabili sa construim o autostrada in 20 de ani (Coasta de Fildes are 5 facute in ultimii ani), 3 pasaralele dureaza o vesnicie, etc…. ne furam caciula singuri, suntem prosti pentru ca alegem de dragu de a o face, pentru ca ne consideram superiori si pentru ca pur si simplu nu vrem sa ne schimbam! Suntem „ciobani” , procesul transhumantic ramane definitoriu si pentru Romania europeana a secolului XXI. Ne place sa fim martiri doar doar o minune se va intampla, ei bine greu de crezut ca va fi asa… „ei si ??? dupa mine potopul, ce ala’ nu arunca pe jos? eu de ce sa fiu mai prost?!?” – aceasta este mentalitatea gaunoasa care ne guverneaza, si daca ar fi numai o mentalitate care ne-ar guverna…dar sunt si oameni…

THE END

Pe blogoree il gasiti aici

15 gânduri despre „Eterna si fascinanta X

  1. Articol tare cuprinzator… As defini atitudinea asta romaneasca drept „miserupism”, si ma simt chiar contaminata de ea. Pentru ca astea-s exemplele din jur, pentru ca intervine comoditatea cu „asa fac toti”… Si-n politica la fel, altfel nu ar fi evoluat lucrurile asa cum sunt acum. Dezinteres al populatiei, dezinteres al politicienilor, armonie pura.

    Exemplul asta de la targul de turism chiar e reprezentativ, si pana la urma asta e atitudinea pe care o intalnesti de cele mai multe ori in orice loc care are de-a face cu turismul: la terase, pensiuni, hoteluri… rar intalnesti exceptiile. Cine stie cum o fi ajuns persoanele alea sa stea la stand?! Pun pariu ca prin cele mai cinstite mijloace.Cred ca-s multi oameni, chiar cei care locuiesc acolo, care ar fi facut treaba cu mult mai multa tragere de inima si din placere.

    Nu m-am lovit pana acum , prin strainatate, de atitudinea negativa fata de romani, poate si pt ca am mers prin locuri mai putin frecventate de natia noastra. Confuzia intre rromi-romani aparea acolo mai mult lingvistic. Dar a fost deosebit de dubios sa vina un coleg danez la mine si sa-mi zica: „ii stii pe batranii aia care-si fac veacul in gara X? Am intrat in vorba cu ei si sunt romani. Vrei sa mergem sa discutam cu ei, tu sa traduci?”… Atitudinea lui a fost ok, omul avea interes jurnalistic fata de ei, insa mi-a venit intr-adevar sa intru in pamant si m-am afundat in niste explicatii si justificari…

    De curand am avut de conceput un proiect (ipotetic) de promovare a tarii in exterior…. Stateam cu echipa si ne gandeam ca oricum apucam problema nu se poate face nimic pana nu se aduc realitatile de aici la o stare tolerabila cel putin. Degeaba se baga banii in imnuri imbecile si promovare superficiala, cand adevarul de la fata locului o sa goneasca turistii si inca multi altii potentiali. Inca traim cu ideea ca avem „toate formele de relief, vestigii istorice, o tara frumoasa si interesanta”, si atat. Ce mai conteaza ca trebuie sa mergi cu carutza dintr-un obiectiv in altul?! Rustic, tati. The Original.

    • Luana ca de obicei un comentariu foarte pertinent! Ai dreptate in adaugirile pe care le-ai facut! In tarile nordice situatia e putin mai diferita fiindca nu am ajuns prea mult pe acolo dar lasa ca mai e timp. Oricum concluzia este evidenta imaginea nu va schimba realitatea…

        • @brightie: Iti multumesc pentru apreciere si pentru postarea pe blogoree! Da stiu, desi le-am spus m-a durut sa o fac… e pacat ca se intampla toate astea, poate candva… speranta moare ultima!

  2. interesant post.
    am participat direct si indirect la atatea discutii pe tema asta,ca deja s-a fumat.
    eu doar zic doar ca avem asteptari prea mari,si chiar nu facem nimic sa ajungem cumva la ele.
    aruncam cu noroi si fugim.si atunci,cum sa mearga bine?
    mai exista si sfertul plin al paharului,pe care niciodata nu-l vedem.
    parerile sunt pareri si trebuie respectate.fara argumente si incercari de convingere.
    numai bine,monsieur.:)

    • Ioana, imi pare rau daca te-am ofensat direct sau indirect prin post-ul meu. Nu incerc sa conving pe nimeni, si da este o parere, as fi foarte interesat sa o citesc si pe a ta despre aceeasi problema. Eu nu consider ca acest articol este o aruncare cu noroi lasa, asa cum o prezinti tu, crede-ma ca am participat la suficiente proiecte sociale, politice si culturale ce vizau sporirea awarness-ului la aceste niveluri si iti pot spune ca oamenii nu vor sa se schimbe! Spune-mi cand a fost ultima oara cand ai fost tratata mizerabil de o „tanti” la ghiseu? Cand te-ai dus sa iti ceri un drept al tau si ti-a fost refuzat? Cand l-ai salutat ultima oara pe vecinul tau si a „omis” sa iti raspunda? Fie ca ne place sau nu lucrurile stau astfel…Autostrada Soarelui nu este gata nici dupa atatia ani, un oier este parlamentar european, la medic „mori cu zile” daca nu-i mirungi, ai mai multe sanse sa castigi la 6/49 decat un proces cu dreptatea in mana, ultima baza sportiva se transforma in cartier rezidential, vanzatoarea vb. cu tine ca si cum ai fi prostul ei, iesi pe DN1 si la 100 la ora dai de o groapa cat masina, „omul” arunca pe jos fix langa cosul de gunoi etc. Sa facem ceva?!? Nu zic nu, si chiar cred ca mi-am dat tot interesul, insa asta nu schimba cu nimic realitatile care ne dor; fie ca se petrec in Romania fie ca se petrec aiurea! Sa vorbim e fumat?? sa actionam e de asemenea fumat! D’aia se prezinta 21% la vot…
      Cu multa stima.

      • nu e fumat vorbitul,ci vorbitul despre asta!:)
        si da,eu cred ca se pot face mai multe,asta daca s-ar prezenta mai mult de 21% la vot.

        ps.chestia cu cosul de gunoi,si faptul ca nu te saluta,nu-ti multumeste,nu-ti raspunde politicos de cele mai multe ori, e intr-adevar jenanta.dar c’mon,nu cred ca suntem singura tara de pe planeta in care se intampla asta.
        in coreea de nord oamenii inca sunt asaltati de comunism,sunt terorizati de cenzura si mananca pisici de foame.
        in africa,3000 de copii mor anual de malarie.nu au apa,si nici mancare.
        in america de sud, e saracie lucie si lupte de strada foarte frecvente.
        in indonezia au loc cutremure in fiecare zi cu zeci de morti si raniti.

        deci,exista si locuri mai naspa,cu probleme mai grave decat a nu avea autostrazi.
        tot ce zic,este sa fim putin-putin recunoscatori.si sa speram in evolutie.
        cum ai zis si tu,speranta moare ultima.

        ps.nici mie nu-mi convine sa fim reprezentati de becali,eba si alte specimene.
        si nici ca exista cocalari.si nici ca sistemele nu merg cum ar trebui.si nici ca toata lumea ne priveste ca pe niste tigani.
        si totusi sper.si ma bucur de fiecare bucatica de evolutie oricat de firava ar fi.

        si nu m-ai ofensat.:)))

  3. Cata dreptate in toate cuvintele pe care le-ai asternut aici! Si sti ce este si mai trist? Toata „generatia” noastra simte si gandeste asa: tara asta e o tara de prosti!!! Nu mai gasim sensul exprimarii asa-zisului vot democratic asa ca renuntam si lasam „plebea” sa ia decizii si pentru noi… da, ar trebui sa reactionam cumva, doar „noi suntem viitorul”, nu? Dar la ce sa reactionezi? De ce? Nu vad rostul!
    Ne lipseste cinstea, respectul fata de noi in primul rand, apoi respectul fata de altii, suntem delasatori, lenesi, si toate adjectivele negative care exista in aceasta minunata, dar neapreciata limba romana…astia suntem noi, romanii, astia suntem noi astazi…
    Sunt profund dezamagita de ceea ce se intampla in tara asta!!!! Din pacate eu nu mai sper nimic, la mine speranta a murit demult….dar pe cine intereseaza? Asta este intrebarea cea mai durereoasa, cred eu – pe nimeni nu intereseaza parearea noastra, parerea mea, parerea ta….

    • @Georgiana: Multumesc pentru sustinere si apreciere! Dar, vezi tu, nu toata generatia gandeste astfel…pentru multi destinul este insasi aceasta lupta cu morile de vant si acceptarea fatalista a tuturor acestor „magarii” pe principiul ca poate fi mai rau, sau, dupa cum spuneai si tu, fiindca „noi suntem viitorul„. Ei bine eu refuz sa reconstruiesc o tara pe care au furat-o si mocirlit-o altii prin ignoranta, tampenia, prostia si hotia lor! Sa o faca ei! si plebea care se multumeste cu „starea” in care se afla! I refuse! Oricum ai mare dreptate nu intereseaza pe nimeni, sunt numai discutii lipsite de sens pentru majoritatea oamenilor; iar pe zi ce trece suntem mai indoctrinati si/ori brain-washed cu emisiuni tampite, stiri idioate, telenovele, manele, s.a.m.d. De ce ai arata o emisiune menita sa sensibilizeze populatia/oamenii cand o blonda agramata si analfabeta vinde mai bine?!?! Ehh, dar sa o lasam asa cum e ca nu prea are sens…
      p.s. te mai astept pe aici Georgiana

  4. @Defbest: nu vezi ca nu e suficient!?!? ca tot se intruneste numarul necesar de voturi! Tirania minoritatii „responsabile politic” 😀

  5. Pingback: Interimat ministerial sau circoteca cu miros de balegar?!? « Franta ori piramidonul rosu?!?

Lasă un răspuns

